Wat is het geheim achter het succes van Oldambt?

 

Vier jaar geleden zijn twee vrienden uit het Groningse Oldambt samen een bedrijf gestart in de verkoop van meubels van steigerhout. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een serieuze speler. 15 man zijn fulltime bezig met de vervaardiging van unieke houten meubelen. Wat is het geheim achter het succes van Oldambt Meubelen?

 

We treffen beide ondernemers in hun showroom: Tim de Winter is ambachtelijk meubelmaker en Danny Huizing komt uit de IT-wereld. Hiermee is het geheim van het succes ook direct uit de doeken; het samenkomen van deze twee werelden is de sleutel tot het succes van Oldambt. Het bedrijf is als een hobby ontstaan. Tim en Danny maakten meubels voor vrienden en kennissen en vervolgens maakte de Groningse vrienden de stap naar online verkoop.

Groei


Vanuit de garage van Tim begonnen ze met meubels van steigerhout, maar tegenwoordig gebruiken ze er ook andere houtsoorten en zitten ze in een pand van 1000m², inclusief showroom. Eigenlijk is dit pand alweer te klein, want Oldambt groeit als kool. De verkoop van de handgemaakte meubels gaat via de eigen website in Nederland, België en sinds kort ook Duitsland. 
 

Ouderwets vakmanschap
 

Het assortiment bestaat uit unieke houten eettafels, salontafels, tv-meubel en kasten, met de hand vervaardigd met ouderwets vakmanschap. De hardlopers maken ze op voorraad; de overige producten op bestelling met een levertijd van drie tot vijf weken, een stuk sneller dan de meeste woonwinkels. De ondernemers kijken met een scherp oog wat de markt graag wil en daarom komen er steeds meer luxe houtsoorten in het assortiment. Er blijkt een onverminderde vraag vanuit de consument naar ouderwets vakmanschap.
 

Online strategie
 

De bewuste keuze voor een volledige online strategie heeft Oldambt in staat gesteld om snel te groeien. Ondanks een vestiging in Noord Oost Groningen was heel Nederland en Vlaams sprekend België direct het afzetgebied. Toen er ook bestellingen uit Duitsland binnenkwamen, hebben ze direct een Duitse versie van de website gemaakt. Naast de eigen website verkoopt Oldambt hun meubels via Marktplaats.nl en de Duitse variant hiervan.
 
 
 

Social media

 
Het snelle succes van Oldambt is vooral te danken aan Facebook. Met ruim 118.000 volgers delen ze elke creatie en nieuw gemaakte meubel met de fans. De producten worden in een gestylede omgeving gefotografeerd en Tim en Danny merken dat de online consumenten deze creaties waarderen. De strategie om veel aandacht te schenken aan de styling werkt overduidelijk. Naast Facebook is Oldambt ook actief op Twitter, Pinterest en Instagram.
 

Google vindbaarheid

 

Vooral in het begin was het de kunst om de bezoekersstroom naar de website op gang te brengen. Naast social media heeft Oldambt veel tijd en geld geïnvesteerd in het goed vindbaar maken van de website. Dat heet Search Engine Optimization (SEO). Volgens Danny, de online expert, draait het vooral om het analyseren van zoekgedrag van de klanten en hoe daarop in te spelen. Zo zagen ze een sterke vraag op de website naar eikenhout en op basis daarvan hebben ze het aanbod aangepast.
 

Samenwerking Jongeneel 

 
Aanvankelijk kochten de ondernemers oude steigerdelen op, maar dat was altijd veel gedoe. De voorraad was moeilijk planbaar en de kwaliteit van steigerdelen schoot vaak tekort. Jongeneel heeft ‘oud gemaakte’ steigerdelen in het assortimenten en zo was een succesvolle samenwerking geboren. Dit zijn nieuwe steigerdelen die de verweerde look krijgen door ze onder te dompelen in een speciaal bad en vervolgens weer te laten drogen. Het hout is door de samenwerking van constante kwaliteit en altijd in voldoende mate leverbaar. Gezien de ambitie van de heren is dat een belangrijk gegeven, want de rek tussen de combinatie van vakmanschap en online is er nog lang niet uit.
 
 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik van onze website accepteert u deze cookies.Ok