BAM Infra bouwt mee aan de uitbreiding van Schiphol
Jongeneel levert de bekisting voor het betonwerk 🕑 3 minuten leestijd
Schiphol heeft meer ruimte nodig om de groei van het aantal passagiers en het aantal vliegbewegingen te kunnen opvangen. Daarvoor worden een nieuwe pier en een nieuwe terminal gebouwd. BAM Infra heeft de aanbesteding gewonnen voor het aanpassen van de landzijdige infrastructuur.
Jongeneel levert de bekisting voor het betonwerk 🕑 3 minuten leestijd
Schiphol heeft meer ruimte nodig om de groei van het aantal passagiers en het aantal vliegbewegingen te kunnen opvangen. Daarvoor worden een nieuwe pier en een nieuwe terminal gebouwd. BAM Infra heeft de aanbesteding gewonnen voor het aanpassen van de landzijdige infrastructuur.
De Koninklijke BAM Groep viert dit jaar zijn 150ste verjaardag. Het bedrijf begon in 1869 als timmerwerkplaats in een dorp in de polder en is uitgegroeid tot een van de grootste bouwondernemingen in Europa met groeiende activiteiten op de andere continenten. Duurzaamheid staat hoog op de agenda. Daarom wordt het bereiken van deze mijlpaal gevierd met het wereldwijd planten van 150.000 bomen. Een symbolisch gebaar waarmee de BAM andere bedrijven hoopt te inspireren om hetzelfde te doen. Bij het schrijven van dit artikel stond de teller al op meer dan 110.000 bomen. infrastructurele projecten zijn het domein van BAM infra. Dit onderdeel van de Koninklijke BAM Groep heeft haar hoofdkantoor
in Gouda en beschikt over een uitgebreid netwerk van vestigingen door heel Nederland. De businessunit Multidisciplinaire Contracten is verantwoordelijk voor de grotere, complexere projecten boven de dertig miljoen euro. Het aanleggen van de aan de landzijde benodigde infrastructuur voor de uitbreiding van schiphol is daar een goed voorbeeld van.
Kabels en leidingen
De werkzaamheden zijn al in een vergevorderd stadium. samen met national accountmanager Ronald Zandbergen van Jongeneel brengen we een bezoek aan dit project. We hebben een afspraak met Arno insing, een van de twee hoofduitvoerders. Hij heeft een civieltechnische opleiding gevolgd en meer dan twintig jaar ervaring bij verschillende bouwbedrijven opgedaan.
"Schiphol stelt hoge eisen aan de veiligheid en de operationele processen mogen absoluut niet worden verstoord"
Arno legt uit dat het project niet alleen gaat om het aanleggen van een nieuw viaduct: ‘Het gaat ook om het verleggen van alle kabels en leidingen in het ernaast gelegen gebied waar straks de nieuwe terminal zal worden gebouwd. Dat zijn data- en stroomkabels, maar ook leidingen voor gas, water en riolering. Om jullie een idee te geven: in totaal moeten zo’n tweehonderd verschillende kabels worden verlegd alsmede zo’n tachtig kilometer nieuwe kabels en zo’n veertig kilometer nieuwe leidingen worden aangelegd. Het is onderdeel van het grootste project dat in zijn soort ooit op schiphol is uitgevoerd. Het spreekt vanzelf dat daarbij elk risico moet worden vermeden.’
“Het is voor Jongeneel ook een megaproject. Wij leveren de bekisting voor het betonwerk”
Bekisting
‘Het nieuwe viaduct gaat aansluiten op het bestaande viaduct dat naar de huidige terminal leidt. Het wordt een viaduct van vijfhonderd meter lang en twintig meter breed. De wegen onder het viaduct zijn bestemd voor het bus- en taxiverkeer. ik ben verantwoordelijk voor het betonwerk. Het viaduct wordt uitgevoerd in dertig zogenaamde stramienen. Om trillingen te voorkomen en de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken, maken we bij de fundering gebruik van schroefpalen. Nadat de betonnen pilaren, waarop het viaduct rust, zijn gestort, worden ze door middel van geprefabriceerde betonnen balken met elkaar verbonden. Als basis voor de bekisting worden daarop twaalf - eveneens geprefabriceerde - betonnen liggers geplaatst. De bekisting van de druklaag bestaat uit betonbaddingen, betonplex en underlayment. De betonbaddingen en het underlayment ondersteunen het betonplex waarop, na het aanbrengen van de benodigde wapening, een druklaag van vijfentwintig centimeter dik beton wordt gestort. Als laatste wordt een deklaag van asfalt aangebracht.
Uitdagingen
Schiphol stelt logistieke eisen aan de aanvoer van de benodigde materialen. Arno: ‘Alle materialen moeten worden aangeleverd via een hub die zich buiten schiphol bevindt. Ze moeten eerst worden aangemeld.’ Dat hebben we zelf ook ervaren. Voor de afspraak met Arno moesten we ons eerst aanmelden en onze auto op een terrein buiten schiphol parkeren. Vervolgens werden we met een speciale busverbinding naar de bouwplaats vervoerd. Arno vervolgt zijn verhaal: ‘Dat is een van de uitdagingen van het werken op schiphol. Daarnaast worden hoge eisen gesteld aan de veiligheid en mogen de operationele processen op de luchthaven absoluut niet worden verstoord. Alles moet vanzelfsprekend blijven werken. Er mag ook geen hinder ontstaan voor de reizigers. ik heb al gezegd dat we de geluidsoverlast van onze werkzaamheden tot een minimum beperken door bij de fundering gebruik te maken van schroefpalen. We maken langs de rand van de bouwplaats ook gebruik van geluidwerende doeken. Hetzelfde geldt voor de stofoverlast. Die beperken we door continu te sproeien.’
Flexibiliteit
‘Bij de realisatie van dit megaproject zijn een groot aantal verschillende disciplines, onderaannemers en leveranciers betrokken. De coördinatie stelt ons eveneens voor uitdagingen, niet in de laatste plaats omdat de werkzaamheden niet altijd lineair kunnen worden uitgevoerd. Er wordt van de betrokken partijen dan ook de nodige flexibiliteit gevraagd.’ Jongeneel heeft de bekisting voor het betonwerk geleverd. Ronald Zandbergen: ‘ik ben via een oud-collega van hem bij Ballast Nedam, die elders op schiphol de nieuwe A-pier aan het bouwen zijn, met Arno in contact gekomen. Hij stelde mij in de gelegenheid om een concurrerende offerte uit te brengen en heeft ons uiteindelijk de order gegund. Wij leveren hier de bekisting voor het betonwerk. Het gaat daarbij om betonbaddingen, 18 mm berken betonplex, Pellos voor het underlayment, alsmede om geschulpt en gekort vuren en spatklampen. We leveren ook de nodige steigerdelen. Zoals jullie tijdens de rondleiding hebben gezien, is dit ook voor Jongeneel een megaproject.’
Ook interessant
Leeg
Leeg