Dichtbij de klant

Sinds 1 februari van dit jaar is Denis Brouwer de nieuwe algemeen directeur van Jongeneel. We spreken hem over zijn achtergrond, zijn passies en zijn missie met Jongeneel. Focus op klant en handel komt centraal te staan.

Denis Brouwer blijkt een fanatiek sporter waarbij voetbal, wielrennen en hardlopen om de voorrang strijden. Hij is ook voorzitter van het Friendship Sports Center, een sportcomplex waar wekelijks meer dan 2.000 kinderen met een beperking 24 verschillende sporten beoefenen. Zijn betrokkenheid bij dit initiatief wordt mede bepaald door de meervoudige handicap van zijn dochter Merel. Denis Brouwer: ‘Ik ga er elke donderdagavond met mijn dochter zwemmen. Dat heeft voor mij de allerhoogste prioriteit, wat er ook gebeurt. De rest van de week inclusief het weekend ben ik voor Jongeneel beschikbaar.’

We vragen hem naar zijn achtergrond: ‘Ik ben twintig jaar in de financiële sector actief geweest. Voor Jongeneel was met name mijn ervaring met de retailvestigingen van ABN-AMRO Bank en Fortis Bank Nederland relevant. In die periode heb ik leidinggegeven aan een aantal reorganisaties. Doel was om een goede samenwerking tussen de vestigingen en het hoofdkantoor te realiseren, waarbij de focus op de klant kwam te liggen. Naast het strak managen van de organisatie geloof ik in het zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen van verantwoordelijkheden en een sterke focus op klant en handel. Na meer dan twintig jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging.

Toen ben ik The Brown Paper Company gaan leiden, een middelgroot adviesbureau. Een bijzonder leerzame tijd, maar op een gegeven moment merkte ik dat zelf doen, zelf bouwen, met m’n poten in de klei staan, toch beter bij mij past dan adviseren. In die periode kwam Jongeneel op mijn pad. Wat mij direct aansprak, waren de mooie producten en diensten, de lange traditie van het bedrijf en de uitstraling van een A-merk.’

Ontzorgen

‘Voordat ik mijn functie aanvaardde, heb ik een tiental vestigingen bezocht, niet alleen van Jongeneel maar ook van onze concurrenten. Ik heb daar drie vragen gesteld: Waarom zou je hier klant moeten worden, wat zou je doen om dat te realiseren en wat zou je veranderen als het je eigen bedrijf was? Het gaf mij een goed inzicht in de marktomstandigheden en een enthousiast gevoel over Jongeneel, ook over de mogelijkheden om ons te onderscheiden. We moeten het zoeken in wat ik zou willen noemen: het overtreffen van de verwachtingen van de klant alsmede in het ontzorgen van onze klanten met kennis van bouwen en hout en plaat, waarbij we in ons assortiment natuurlijk veel meer aanbieden dan hout en plaat. We willen ook inzetten op dienstverlening rondom slimme bouwlogistiek en het samen met onze leveranciers ontwikkelen van nieuwe concepten en betere oplossingen. Op het gebied van duurzaamheid is Jongeneel al koploper.’

Tijdens de eerste drie maanden in zijn nieuwe functie als algemeen directeur van Jongeneel heeft Denis Brouwer veel tijd uitgetrokken om uitgebreid kennis te maken met de organisatie: ‘Onze mensen maken het verschil. Ik heb alle vestigingen bezocht. Dat wil ik blijven doen. Ik vind dat contact niet alleen leuk, maar ook essentieel om de vinger goed aan de pols van de markt te blijven houden. De ervaringen van onze medewerkers zijn een belangrijk uitgangspunt voor het beleid dat we willen gaan voeren.’

Jongeneel-hart

Denis Brouwer ziet het als zijn taak om de afstand tot de klant zoveel mogelijk te verkleinen en de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen: ‘Klanten mogen niet in onze organisatie verdwalen. Het is mijn missie om onze mensen en hun expertise zo dicht mogelijk bij onze klanten te brengen.

Het hoofdkantoor zal daarbij faciliterend optreden. Daarom noem ik het ook liever geen hoofdkantoor, maar servicekantoor. Onze succesvolle activiteiten op het gebied van e-commerce zullen wij uiteraard gaan uitbreiden. Daarnaast zullen we het assortiment in onze haalcentra en bouwshops blijven optimaliseren. In algemene zin durf ik de stelling aan dat het succes van een bedrijf meer bepaald wordt door de uitvoering dan door de strategie. De mensen maken het verschil, maar het spreekt vanzelf dat een goede strategie makkelijker uit te voeren is dan een slechte. We gaan onze commerciële organisatie dicht bij de klant plaatsen.

De vestigingen worden weer verantwoordelijk voor het bedienen van onze klanten. Geen ingewikkelde strategieën, maar een sterke focus op onze klanten en onze handel. Tijdens mijn kennismaking met de organisatie heb ik veel vertrouwen gekregen in de motivatie en deskundigheid van onze mensen. En last-but-not-least: Ik heb kunnen constateren dat het Jongeneel-hart op de juiste plaats zit. We zijn er klaar voor om onze klanten optimaal te bedienen.’

Lees ook de overige artikelen in Inhout 48

Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik van onze website accepteert u deze cookies.Ok