One Stop Shopping

 

Jongeneel heeft haar haalcentra nog beter afgestemd op de behoeften van de klant. Dat geldt zowel voor het assortiment en de routing in het magazijn als voor de forse uitbreiding van het assortiment in de shop. We bezoeken de vestigingen in Haarlem, Eindhoven en Apeldoorn en ontmoeten enthousiaste teams die hun klanten nu veel beter kunnen bedienen. 

Onze eerste stop is Haarlem waar teamleider Jeffrey Jaliens onze gastheer is. Hij roemt de sfeer in zijn team: ‘Je moet het met elkaar doen en dan is de sfeer heel belangrijk, ook in het contact met de klanten. Ze moeten hier graag komen en zich altijd welkom voelen. Bij de verbouwing van de shop hebben we bewust besloten om de balie in het midden van de zaak te plaatsen, zodat ze direct een goed overzicht hebben van wat we tegenwoordig allemaal te bieden hebben.

Het contact met onze klanten begint vaak met een ‘praatje pot’, maar van het een komt het ander en dan leer je je klanten goed kennen. Wat doen ze, wat hebben ze nodig en hoe kunnen wij daar het beste op inspelen? Veel jongens zijn de laatste jaren als zzp’er voor zichzelf begonnen en weten niet altijd wat Jongeneel allemaal voor ze kan betekenen. We geven ze dan het boekje met ons leveringsprogramma en het visitekaartje van onze vestiging. We leggen ze ook uit hoe ze bij ons met een uittreksel uit de Kamer van Koophandel op rekening kunnen kopen.

We kennen vrijwel al onze klanten bij naam en volgen ze op de voet. Sinds de verbouwing hebben we veel meer halende klanten dan voorheen. We geven ze alle aandacht en dat merken we duidelijk in onze omzet. Als we met onze klanten bezig zijn, staat de telefoon doorgeschakeld naar het kenniscentrum in Alkmaar. Dat werkt goed, maar niet voor de klanten die bijvoorbeeld willen weten of hun bestelling al is gearriveerd. Dat gaan we nog verbeteren.’


team Haarlem

Nieuwe klanten

Op het haalcentrum in Eindhoven spreken we met teamleider Harm van Essen. Ook hij benadrukt het belang van een goede werksfeer: ‘Humor en Brabantse gezelligheid spelen daarbij een belangrijke rol. We werken hier met een hecht en goed op elkaar ingespeeld team: twee in het magazijn en drie in de shop, maar als de situatie daarom vraagt, dan kunnen we ook bij elkaar inspringen.

Na de verbouwing van onze vestiging komt de halende klant bij ons op de eerste plaats. Door de sterke uitbreiding van ons assortiment kunnen we hem tegenwoordig nagenoeg alles bieden wat hij voor een houtgerelateerde klus nodig heeft, inclusief het elektrische gereedschap.

Sommige klanten waren aanvankelijk sceptisch. Jullie kunnen toch niet met de prijs mee, werd er gezegd, maar dat horen we niet meer. We vullen nu soms zelfs de voorraden in hun klusbussen aan. Een tevreden klant staat bij ons hoog in het vaandel. In de kern is het simpel: als je goed geholpen wordt, dan blijf je steeds bij dezelfde winkel kopen en zou je er zelfs voor om willen rijden.’

Harm is positief over de resultaten van de nieuwe aanpak: ‘We hebben het aantal klanten stevig kunnen uitbreiden, niet alleen door onze eigen inspanningen maar ook door een intensieve samenwerking met de vertegenwoordiger die hier in de regio werkt. We houden de relevante gegevens van al onze klanten systematisch bij, zodat we steeds goed van hun wensen en behoeften op de hoogte zijn .’


team Eindhoven

Succesfactoren

Het derde haalcentrum dat we bezoeken, is Apeldoorn. Teamleider Danny Haas is ook enthousiast: ‘Wij zien onszelf als het magazijn voor bouwbedrijven en zzp’ers uit de regio én voor bouwbedrijven die hier in de regio een werk uitvoeren. Ze houden tegenwoordig geen voorraad meer aan en moeten de benodigde materialen dus snel kunnen ophalen.

Voor de verbouwing hadden we hier een heel klein ‘shoppie’. De gangpaden die we nu in onze shop hebben, zijn breder. De eerste ervaringen waren direct positief. Onze klanten waarderen dat we dit doen. Ze zien ons niet als een gespecialiseerde vakhandel, maar het feit dat ze hier alles kunnen krijgen wat ze nodig hebben, vinden ze een groot voordeel. One stop shopping. Als ze een deur bij ons komen halen, dan is het gewoon vervelend dat ze nog naar een ander moeten voor het hangen sluitwerk. Wij vonden dat zelf ook vervelend. Je wilt je klanten immers zo goed mogelijk kunnen bedienen.

Een bijkomend voordeel is dat alles ook op één factuur komt te staan, met name voor zzpers. We behandelen onze klanten zoals we zelf ook behandeld willen worden. We willen dat ze hier met een glimlach binnenkomen en met een nog grotere glimlach weggaan en bij zichzelf denken: die jongens hebben er verstand van. Een goede service en kennis van zaken. Dat zijn twee belangrijke succesfactoren. We hebben een goed samenspel met het kenniscentrum in Zwolle. Als de klant bijvoorbeeld een maatwerkdeur nodig heeft, dan kunnen we hun assistentie inroepen.’


team Apeldoorn

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik van onze website accepteert u deze cookies.Ok