text.skipToContent text.skipToNavigation
Menu
Sluiten
Sluiten
225 jaar Jongeneel

Koninklijke Jongeneel viert 225 jaar én transformatie

Van een traditionele houthandel naar een complete partner voor bouwend Nederland. Die transformatie viert Jongeneel tijdens het 225-jarige jubileum. Kersverse directeur Michiel Verbraak: “We gaan met z’n allen van Jongeneel het meest succesvolle bedrijf in de markt maken!”
​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​Wie van hout houdt, houdt van Jongeneel. Want als het om hout gaat, heeft Jongeneel een reputatie hoog te houden. En dat al 225 jaar! Bouwend Nederland herkent en erkent Jongeneel dan ook als de nummer één in de markt van hout en plaat. En dat geldt ook voor alles wat te maken heeft met gevels. De Utrechtse firma die in 1797 werd opgericht door Huybertus Jongeneel, startte met de aankoop van ‘bomen in het bos voor zeventien duizend en vierhonderd gulden en een aantal stuyvers.​​​
​​​​​​​

Van 1000 naar 5000

In de laatste jaren is het assortiment sterk uitgebreid: van 1000 naar maar liefst 5000 artikelen. Bij Jongeneel vraagt men zich dagelijks af wat klanten nodig hebben om hun projecten uit te voeren. En die klanten, dat zijn niet enkel grote bouwondernemingen. Iederéén die bouwt of klust is welkom bij Jongeneel, ook de particulier. Geen wonder dus dat het aantal klanten stevig toeneemt.

One-stop-shop – online en offline

Bouwend Nederland kan terecht bij maar liefst 42 Jongeneel-vestigingen door heel het land. Iedere vestiging is ingericht als een drive-in. Dat maakt het klanten makkelijk om orders op te halen. Orders die steeds vaker online worden besteld op jongeneel.nl – een dynamische webshop die continu in ontwikkeling is. Daar is reeds sprake van een one-stop-shop formule en dat geldt nu ook voor de vestigingen. Deuren, ijzerwaren, gevelbekleding, decoratieve afbouw, verf, gereedschap, isolatie, (metsel)stenen… Met al deze nieuwe bouwmaterialen draait het bij Jongeneel al lang niet meer alleen om hout en plaat!


​​​​​​​Koninklijke koploper

Natuurlijk wordt er ook snel en accuraat bezorgd. Daarin gaat Jongeneel heel ver, zoals verschillende materialen afleveren op verschillende verdiepingen in aanbouw. En dat precies op de momenten wanneer het nodig is. Met de klant samenwerken staat sowieso hoog in het vaandel, ook digitaal. Via BIM – dat staat voor Bouw Informatie Management – verkrijgen klanten nauwkeurig inzicht in de benodigde materialen voor hun bouwproject. Dit bespaart kosten en voorkomt verspilling. Op dit vlak is Jongeneel – dat sinds 1997 het predicaat Koninklijk mag voeren – zelfs koploper in de markt.

Het hout nooit op

Ondanks de uitbreiding van het assortiment blijft hout een kernactiviteit. Niet voor niets luidt de bedrijfsslogan Het hout nooit op (bij Jongeneel houden ze wel van een woordgrapje). Die blijvende focus op hout pakt goed uit. Als duurzaam bouwmateriaal neemt hout immers de laatste jaren een enorme vlucht. Maar duurzaam bouwen, dat doe je natuurlijk met hout van onberispelijke afkomst. Daarom streeft Jongeneel ernaar om uitsluitend hout aan te bieden met een keurmerk van verantwoord bosbeheer. Vrijwel al het hout dat Jongeneel importeert heeft een FSC® of PEFC™ keurmerk: van 95% bij hardhout, 97,8% bij plaatmateriaal tot zelfs 100% bij naaldhout. Daarnaast timmert Jongeneel sowieso hard aan de duurzaamheidsweg. Zo draagt de forse uitbreiding van het aantal zonnepanelen op de daken van diverse gebouwen bij aan het streven om 100% zelfvoorzienend te worden qua stroom.

​​​​​​​Mensen maken het bedrijf

Michiel Verbraak, sinds de zomer directeur van Koninklijke Jongeneel, benadrukt hoe belangrijk de medewerkers zijn. “Onze mensen maken echt het bedrijf,” aldus Verbraak. “Ik ben er trots op hoe medewerkers zich ontwikkelen en doorstromen.” De warme familie-achtige sfeer binnen Jongeneel wordt geroemd door eenieder die er werkt. Verbraak: “Het is één plus één is drie: onze mensen én ons assortiment, dat is de sleutel tot een werkelijk duurzaam succes.”

​​​​​​​
225 jaar Jongeneel