text.skipToContent text.skipToNavigation
Menu
Sluiten
Sluiten
Station Ede-Wageningen

Station Ede-Wageningen ondergaat metamorfose

De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemerscombinatie EdesPoort bestaande uit Van Hattem en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem. Van Wijnen Arnhem realiseert het nieuwe stationsgebouw en de perronoverkapping. Daarin zit maar liefst zesduizend vierkante meter Rockpanel Woods verwerkt, in een speciaal voor dit project geproduceerde, unieke kleur.


We bezoeken dit bijzondere project samen met key accountmanager Zefnath Noija van Rockpanel, productspecialist gevel en prefab Henk Houtman van Jongeneel en senior accountmanager Patrick Huenestein van Jongeneel Zwolle. We worden ontvangen door projectleider Roy Tijssen van Van Wijnen Arnhem. Hij vertelt dat ze al meer dan zestig jaar actief zijn: ‘Ons werkgebied is Arnhem, Ede, Nijmegen en omgeving, maar daarbuiten realiseren we bijvoorbeeld ook de uitbreiding van Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht. Binnen onze regio tekenen we onder meer voor de ingrijpende verbouwing van het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem en de bouw van het nieuwe Van der Valk hotel in Nijmegen-Lent, volgens de richtlijnen van BREEAM Excellent. We doen veel van dit soort speciale projecten. Bij dit speciale project nemen wij niet alleen het nieuwe stationsgebouw en de perronoverkapping voor onze rekening, maar ook de veertig meter hoge toren die als blikvanger voor het stationsgebouw komt te staan.’


Uitdaging

‘Het stationsgebouw omvat commerciële units, kantoorfuncties voor de buschauffeurs en een fietsenstalling in drie lagen voor 5.500 fietsen. De gevelbekleding is niet standaard met als uitdaging om de verschillende typen gevelbekleding met vele verschillende details goed op elkaar te laten aansluiten. De grootste uitdaging zat evenwel in de realisatie van de perronoverkapping. Deze overkapping is met gelijmde vurenhouten liggers opgebouwd en bestaat uit maar liefst 23 grote gelijkbenige driehoeken van 27 bij 27 bij 27 meter, 2 meter hoog en 30 centimeter breed. Het dak rust op 6 stabiliteits- en 14 pendelkolommen die op fundatiepoeren zijn vastgezet. Binnen elk van deze grote driehoeken zijn 36 kleinere gelijkbenige driehoeken aangebracht. Deze driehoeken zijn 4,3 bij 4,3 bij 4,3 meter, 90 meter hoog en 24 centimeter breed. Ze zijn deels voorzien van daglichtkappen; deels dichtgelegd met stalen dakplaten die aan de onderzijde met panelen Rockpanel Woods zijn bekleed. Passend bij de kleur van de houten liggers zijn deze panelen in een speciale, unieke kleur geproduceerd en daarna ingefreesd zodat ze op planken lijken.’


Brandveiligheid

Zefnath Noija legt uit dat Rockpanel over een gevarieerd assortiment Woods beschikt, maar dat de panelen ook in een speciale, unieke kleur kunnen worden geproduceerd: ‘Daarvoor geldt een minimum-afname van 1.000 m2. In dit project is 6.000 m2 verwerkt. Op basis van het verstrekte monster hebben wij eerst een proefproductie gedraaid. Toen dat het gewenste resultaat had opgeleverd, hebben wij de totale order - om kleurverschillen te voorkomen - in één run geproduceerd. Dat nam zo’n anderhalve dag in beslag.’ Namens Jongeneel was Henk Houtman al vanaf de tenderfase bij het project betrokken: ‘Een van de eisen waaraan het geheel moest voldoen, had betrekking op de brandveiligheid. Concreet geldt dat de constructie bij een temperatuur van 250 graden een uur lang intact moet blijven. Deze eis en de eis dat de constructie aan brandklasse A moet voldoen, is bepalend geweest voor de keuze voor Rockpanel-panelen in een dikte van 11 mm. Daarnaast zijn alle brandbare componenten uit de constructie gehaald. De panelen zijn door VM Geveltechniek op maat geproduceerd, ingefreesd en gemonteerd.

Maatwerk

VM Geveltechniek heeft de montage van de speciaal in een unieke kleur geproduceerde Rockpanel panelen verzorgd. We bezoeken de productiehal in Mariënvelde waar de panelen zijn geprefabriceerd. Bedrijfsleider Tom Achterbosch leidt ons rond: ‘We zijn onderdeel van de Wessels Groep en hebben verschillende disciplines in huis. Van het begin af aan werken we met Jongeneel samen, met name bij het realiseren van geventileerde gevels waaronder de gezichtsbepalende gevels van vier corporatie flats in Emmeloord en de fraaie gevel van het Scheper ziekenhuis in Emmen. Bij dit project ging het om het op maat zagen en infresen van de speciale Rockpanel Woods-panelen. We hebben deze bewerkingen tegelijkertijd op onze CNCmachine uitgevoerd. De panelen zijn ter plekke, op een terrein naast de spoorbaan, conform de voorschriften van Rockpanel in de kleine driehoeken gemonteerd. Om de grote driehoeken goed op elkaar te laten aansluiten, hebben we tussengoten aangebracht. Ze zijn bekleed met Rockpanel Colours in een donkergrijze RAL-kleur.’

Station Ede-Wageningen

Kant-en-klaar

Het spreekt voor zichzelf dat de werkzaamheden het treinverkeer zo min mogelijk mochten verstoren. Daarom zijn tijdens het proces verschillende zogenaamde treinvrije periodes (TVP’s) ingepland. Roy Tijssen: ‘De eerste TVP duurde 24 dagen. Daarin is door de collegaaannemers aan het spoor en de perrons gewerkt en hebben wij de fundamenten voor de overkapping gelegd. De 20 kolommen waarop de overkapping rust, zijn in twee andere TVP’s geplaatst, in twee weekenden van 76 uur waarin we dag en nacht met man en macht hebben doorgewerkt. Hetzelfde geldt voor de twee TVP’s waarin we de 23 kapdelen hebben geplaatst. Ze zijn op een terrein naast het spoor voorgebouwd zodat ze kant-en-klaar op hun plek konden worden gehesen. Vanwege het gewicht van 60 tot 65 ton per kapdeel hebben we daarvoor een zeer zware rupskraan van 600 ton laten komen. Het duurde drie dagen om deze kraan op te bouwen. Dankzij een ijzersterk team en een goede samenwerking met onze partners en onderaannemers hebben wij deze klus weten te klaren.’